Oyunlar 4

EVARİSTO

“Evaristo", bugünü anlatmaya soyunmuş, ancak gözünü geçmişe, bugüne ve hatta geleceğe dikmiş bir oyun. İzbe bir sığınakta seyirciyi karşılayan oyun, ilerledikçe seyirci beklentisini bir uçtan öbür uca savuruyor. Evaristo, yazarın deyimi ile yaşsız bir kadının hayata tutunma mücadelesi. Yaşama tutkusu. On yıllar süren bir hikaye... Bir yandan da dünyanın yakın toplumsal tarihinin bugüne varışının karanlık bir yeraltı sığınağından gözlemlenişi... hem çok karanlık ve sert, hem çılgın ve eğlenceli... Yazar seyirciyi oyun karşısında kendini konumlandırmakta fazlasıyla özgür bırakıyor.”

Nihal Koldaş

PRÖMİYER

Shakespeare karakterleri bu kez Prömiyer adlı oyunda hayat buluyorlar.
Hamlet temsilinin galası yapılacaktır.
Son anda; Hamlet'in oturduğu dairede yangın çıkarttığı ve asker kaçağı olduğu öğrenilir.
Polis tüm tiyatroda Hamlet'i ararken diğer oyuncular da onu saklamaya çalışırlar.
Jül Sezar ve Sofokles'in Kral Oidipus karakterleri de oyuna dâhil olunca ortaya tam bir curcuna çıkar.
Prömiyer, bir temsil öncesi yaşanan heyecanları sergilerken oyuncuların iç dünyasına da eğilen eğlenceli bir komedi.   

Mitos Boyut

 

 

ÜSTAT HARPAGON' A  SAYGI VE DESTEK GECESİ

 Civan Canova, ülke tiyatrosuna oyunculuk ve yazarlık alanında ciddi değerler katmış bir isim. Sanatçının ele aldıkları tiyatro severler tarafından çok sevilirken, kendine has oyunculuğu ile uzun yıllardır sahnede insanları cezbediyor. Dile kolay, 30 küsür yıllık Devlet Tiyatrosu geçmişinden ve tiyatro bağlarından bahsediyoruz. Ful Yaprakları, Sokağa Çıkma Yasağı, Kıyamet Sularında oyunlarının halen birçok sahnede oynadığını biliyoruz. Çok başarılı yazın hayatının içinde pekte anlamlaştırmadığım bir oyunu bu sıralar İstanbul Devlet Tiyatroları’nda karşımızda : Üstat Harpagon’a Saygı ve Destek Gecesi! Civan Canova oyunları içinde çok sıradan duran bu yapıtla ilgili olumlu/olumsuz ayrıntıları aktarmak gerekli.

 

Üstat Harpagon’a Saygı ve Destek Gecesi, kadim dostlarına saygılarını ve desteklerini sunmak için toplanan eski tiyatro sanatçıları arasındaki olayları anlatan bir eser. Shakespeare’in ‘Hamlet’ oyununu sergilemek için yıllarını verdikleri tiyatro salonlarına dönen bu insanlar, halen gençlik yıllarındaki gibi içlerinde taşıdıkları hırsları, kinleri, umutları sahneye yansıtmaktadırlar. Birbirleriyle olan itişmeleri, didişmeleri, çekişmeleri, kavgaları, gürültüleri oyunun başlıca çatışmalarını oluştururken, anlatıda geçen hayali kişilerin günümüzde birilerini ifade ettiği aşikar!

 

Civan Canova oyunlarının tamamını okuyan eleştirmen olarak şunu net söyleyebilirim; Üstat Harpagon’a Saygı ve Destek Gecesi yazar için güzel bir proje olabilir, ama tiyatro seyircisine hitap etmeyen konu bütünlüğüne sahip! Neden böyle bir yargıya ulaştığımı da anlatayım…

 

Bir defa konun içinde geçen dramatik çözümlemeler tamamen sanatçı egosuna dayalı bir hayat motifini resmetmiş. Karakterlerin diyalogları, rol kapmadaki iç hesaplaşmaları, kulis arkasında dönen oyunların bir parçası niteliğinde. İsimlerin arkasına gizlenmiş kişilerin kim olduğu da meçhul? Mesela Harpagon denilen zat kimi temsil ediyor? Ya da Nefertiti, Suzi, Raci… Kesinlikle bir dönemin sanatçılarının ilerleyen yıllardaki hayali çizimlerini görüyoruz, ama bu çizimlerin ete kemiğe bürünmüş hali tiyatro seyircisinin dikkatini çekiyor mu? Kesinlikle çekmiyor!

 

Civan Canova, hem yazar hem de oyuncu kimliği ile sevdiğimi değer verdiğim bir isim. Ama bu oyun o’nun da içinde bulunduğu özel bir dünyayı anlatıyor. Yani geneli ilgilendiren bir konu değil. Tiyatro camiası için mükemmel bir yapıt yazdığını düşünüyorum. Ama siz söylediklerime bakarak yanlış düşünce içine girmeyin. 

 Eğer bu büyülü dünyanın kulisinde dönen oyunları merak ediyorsanız gidin Üstat Harpagon’a Saygı ve Destek Gecesi’ni izleyin.

Yaşam Kaya,  2009

RESİMLER

.........